Uus aasta, uued tuuled. Nähtavasti annavad jaanuaris kultuuriväljal tooni esiteks täiesti ootuspäraselt Tartu 2024 ja teisalt ju vist mõneti ootamatult surm. Kalendrisse mahub aga ka soliidselt pidusid, liiati ei piirdu kultuursed tegevused vaid Tartu ja Tallinnaga.

Kaader filmist „Kabuli pääsukesed”

Tartu 2024. avapidusid on kultuuriaastale kohaselt mitmeid, avatakse tiitliaastat näiteks Viljandis (12.01.), Võrus (19.01.), Põlvas (27.01.) jne, aga muidugi ikkagi ka Tartus (26.01.), kusjuures Tartus algab pidupäev lastediskoga Club Illusionis hommikul ja päädib viimaks suurejoonelise peoga (ÖÖ24) ERMis, sinna vahele jääb aga erinevaid (sh vabaõhu)sündmusi.

Alates jaanuarist toimub iga kuu teisel nädalal Tartu kunstigaleriides ja -muuseumides ühine üritustesari Tartu Kunstinädal. Kõigepealt tasubki silmad lahti hoida juba 10.–14. jaanuarini! Näiteks kolmapäeval, 10. jaanuaril juhib Evelin Zolotko tuuri Tartu Kunstimajas Tartu kunsti aastanäitusel. Reedel, 11. jaanuaril ootavad uusi näituseid avama teiste seas galerii Art & Tonic (Marge Monko ja Johan Huimerindi „Seal on parem”) ning Promenaadiviis (Heikki Leisi näituse „Vorm on ajutine, klass igavene”). Laupäev, 13. jaanuar on aga lõpetamiste päev, HAKI galeriis toimub Narihiro Matsumoto näituse „35 – 39” viimase päeva ingliskeelne kunstnikutuur, samuti saab Kogo galeriis Alina Kleytmani näituse „Vägivalla lõputu sära” viimase päeva puhul osa Šelda Puķīte ingliskeelsest tuurist. Aga see pole muidugi veel kõik!

Tartu Elektriteater tähistab Tartu 2024 kultuuripealinna-aastat Euroopa filmifestivaliga „Ellujäämise kunstid”, tuues vaatajateni soliidse valiku eri Euroopa riikide filmiparemikust. Filmiprogramm linastub 29. jaanuarist 22. aprillini esmaspäeviti kell 18, kusjuures sissepääs on puhta tasuta. Esimesena näeme 29. jaanuaril prantsuse animeeritud psühholoogilist draamat „Kabuli pääsukesed” (rež Zabou Breitman, Eléa Gobbé-Mévellec, 2019), mis põhineb alžeeria kirjaniku Yasmina Khadra samanimelisel romaanil.

**

Kel aga soov hoopis Tartust (ja miks mitte ka Tallinnast) kaugemale vaadata, neile olgu öeldud, et vaid 12.–14. jaanuarini on Sillamäel SillArti kunstigaleriis avatud näitus „Kolmes vahetuses. Töö lõpp / В трех сменах. Конец работы”, mis vaatleb Ida-Virumaal jätkuvalt aktuaalseid traditsioonilise tööstuse, töökohtade kadumise ning töö muutumise teemasid. Väljapaneku keskmes on Kai Kaljo, Ivar Veermäe, Eléonore de Montesquiou’, Marge Monko, Raivo Kelomehe ja Maria Kapajeva videoteosed kõrvuti Ida-Virumaa muuseumikogudest pärit maalide ja graafikaga. Kuraatoreiks EKA tudengid Milena Appajeva, Õnne Paulus ja Siim Raie.

Forgotten Sunrise. Foto: Evert Palmets

Tumeelektroonilise outdustrial-kollektiivi Forgotten Sunrise viimastest käikudest Viljandisse ja Pärnusse on möödunud aastaid, aga viimaks jõutakse augustis ilmunud kauamängivaga „elu” nüüd sinnagi: 26. jaanuaril toimub ülesastumine Viljandis Konservatooriumis (igavene uni kestab hommikuni!) ning 27. jaanuaril Pärnus (kus mujal kui Wunderbaaris!), kusjuures Pärnu õhtut jätkavad Beats From The Vaulti DJd.

**

Huvitav, et just praegu paistab eriti n-ö õhus olevat ka küsimus surmast. Näiteks mängib Teater Must Kast juba alates detsembrist Birgit Landbergi sirgjoonelise pealkirjaga („Surm”) lavastust, mis küsib, miks me kardame surma – ja kui me seda kardame, siis mida me õigupoolest kardame. Kusjuures järgmised etendused mängitakse hoopis Tallinnas (15. ja 16. jaanuaril Kanuti Gildi SAALis) ja siis kohe uuesti Tartus (18. ja 19. jaanuaril Genklubis).

20. jaanuaril esietendub Tartus Sadamateatris Piret Jaaksi kirjutatud ja Marta Aliide Jakovski lavastatud „Lõpp”. Kuigi toimetame kõik oma eluteel ilma eriliste juhtnöörideta, samm-sammult olemasolemise kunsti leiutades, on üks asi siiski kindel: ühel päeval elu lõpeb. Lavastuse loomise protsessis kohtusid tegijad nendega, kes seisavad elu viimasel veerel olemisele lähedal: hingehoidjate, pühakirja ja rahvapärimuse tundjatega. Ikka selleks, et aru saada, kuidas see kõik käib.

Aga surmateema ei kõneta praegu vaid teatrirahvast, juba mitmed kuud tagasi ilmunud Karl Käsnapuu populaarse raamatu „Surmalähedased kogemused” kõrvale poeriiulitele lisandus äsja ilmunud hoopis teistsugune teos, nimelt folklorist Marju KõivupuuInimese lahkumine”. Igaühele midagi, mõtlemisainest jätkub!

Narihiro Matsumoto näitus „35-39” HAKI galeriis. Foto: Evelin Lumi

**

Viimaks aga (mõistagi retooriline) küsimus neile, kes on viimasel ajal lugenud artikleid ööelupromootorite ja -asutuste nukravõitu olukorrast (näiteks jaanuarikuu Müürilehestki!) – ehk tasuks sammud hoopis peole seada?

Näiteks sel nädalavahetusel on Tallinna pidulistel tegevust küllaga: reedel, 12. jaanuaril ühendavad HUNGRis jõud Soome ja Eesti multidistsiplinaarsed peokollektiivid Surrexis ja Shelter; Uue Laine Label Nightile saabub külla Brightoni plaadifirma Mr Bongo, mis on kujunenud Ladina muusika peamiseks levitajaks väljaspool Ameerikat ning keskendub oma kõrvalprojektides lisaks ka art house’i ja maailmakinole. HALLi reedet kureerivad demoClubi vedajad, kuid sinna saab end tatsima sättida ka laupäeval, 13. jaanuaril, mil saab kuulda Tanel Müti maratonsetti.

Paavli Kultuurivabriku programm on läbivalt tihe, nopime sealt kuu lõpupoole vihjeteks siinkohal mõned üksikud – Paavli.CLUB on 27. jaanuariks Berliinist külla kutsunud kaasaegse klubimuusika atašee Mechatoki (kohalikest ütlevad sõna n-ö sekka San Hani & Metabora, Endamisi Salamisi ja White Gloss). 31. jaanuaril on aga Paavli.LIVE’i raames võimalus osa saada Jaakko Eino Kalevi (FI) kontserdist.

Tartu techno-huvilistel tasub muide 26. jaanuaril sammud seada Genialistide Klubisse, mille võtab üheks õhtuks üle peosari MÜRK