Vastlakuu kultuurikalender näitab meile nii pidu, fotokunsti, teatrit kui ka videomänge, aga tavapärasest isegi rohkem tantsu ja liikumist.

Madlen Hirtentreu. Foto: Alissa Šnaider

Aasta lühim kuu toob meieni ometi arvestatava valiku kultuuri – nagu ei seisakski kogu Maarjamaa kultuuripilt lumevallide sulamise ja piirangute leevenemise ootuses paigal, vaid kõik ikka toimib, ainult vali välja ja sea sammud!

Esiteks kohtuvad juba sel nädalal, 5. ja 6. veebruaril, Vabal Laval veel kaks korda fakerzid, sest taas on korraks kavas Sveta Grigorjeva tantsulavastus „FAKERZ”. Lavalolijad lasevad end võrgutada eri stiilidel ja tehnikatel, võltsides, häkkides ja remiksides. Fakerzeid huvitab idee fiktiivsest keskist-miskist, mille sees võiks tegutseda vabalt nähtus, mida võiks kutsuda „kollektiivseks tantsuhäkkeri kehaks”. Fakerzeid ei huvita autentsus. Nad ei tea, mis on päris. 

Tuleviku sündroomiks on Jennifer Millsi sõnul düskroonia. See tähistab nostalgiat oleviku vastu. Aeg on liigestest lahti ja nii ka inimene. Düskrooniat võib teisisõnu nimetada ajaliseks eralduseks, mis seletab segadust ajas eneses. Kunstnik Madlen Hirtentreu nimetab oma „Motell Düskrooniat” uurimiskeskuseks, mis asub geograafilises depressioonis, vormiliselt on tegemist aga protseduur-mänguga (vt ka: performance, lavastus jne/vmt). Esietendus 7. veebruaril Kanuti Gildi SAALis.

11. veebruaril kell 17 avab Fotomuuseum koostöös Soome Instituudiga põhjanaabrite tuntud kunstniku ja disaineri Paola Suhoneni näituse „Southern boys, southern girls”, mis käsitleb ühiskondlikke teemasid, mis on seotud seksuaalsuse ja religioosse maailmapildi vastuoluga. Väljapaneku tööd kujutavad USA Tennessee osariigi noori, kes peavad suhestuma konservatiivse lõunaosariigi religioosse maailmatunnetusega, mis defineerib siiani kõike keha ja seksuaalsusega seotut.

17. veebruaril kell 18 toimub Jeremy Shaw’ näituse „Phase Shifting Index” finissage’il Kumus liikumise töötuba „Techno Praxis”, mida juhib koreograaf ja etenduskunstnik Üüve-Lydia Toompere. Seal ei õpetata tantsimist (sest seda oskab igaüks niigi), vaid tegemist on kollektiivset tegevust, pühendumist ja tantsija meisterlikku muusikatunnetust pühitseva klubitantsu praktikaga, mida harrastatakse grupis valju techno-muusika saatel.

Celeste. Foto: press

Damn.Loud saab viieseks! 18. veebruaril algusega kell 19 kutsubki Damn.Loud vanad austajad ja uued huvilised selle tähistamiseks HALLi, kaasas lemmikbändid ja sõbrad nii kodumaalt kui ka kaugemalt: Prantsusmaa uue black metal’i laine lipulaev Celeste, eksperimentaalne post-metal’i tunnustega kolmepealine punt Tesa otse Riiast, kodumaine Kannabinõid doom’i tumedamalt poolelt ja toore pungiesteetikaga Egomašina Leedust.

Hetk „Valgusinglist”. Foto: Priit Loog

Jaanuari lõpus esietendus Endla Teatri Küünis süsimust komöödia „Valgusingel”. Rootsi astronoomi ja kirjaniku Peter Nilsoni novellidel põhineva loo tõi Pärnus lavale Taarka Pärimusteatri eestvedaja Helena Kesonen, kelle visuaalsed kujundid ja lavastuslikud ideed on mõjutatud ääremaa rahvaste mütoloogiast, argielust ja rustikaalsest elutunnetusest, vastandudes otsustavalt kaasaegsele linlikule maailmanägemisele. Järgmised etendused 9. ja 22. veebruaril. Info: endla.ee

Baltimaade ainuke videomängude muuseum LVLup! töötas seni vaid Tallinnas (kes pole sealgi veel käinud, minge ometi!), kuid nüüd on kuni 10. aprillini Narva Kunstiresidentuuri NART keldrikorrusel avatud videomängude muuseumi interaktiivne pesa, mis on lahti ka õhtuti ja kus saab Dendy ja „Super Mario” väärikas seltskonnas end 1990. aastate hämaratesse mängutubadesse unustada. Seda väljapanekut toetab ja aitab mõtestada Juhan Soometsa kureeritud kaasaegse kunsti näitus „Näotus” sealsamas.

Foto: Sigrid Liira