„Tõukejõud” on rubriik, mis tutvustab inimesi, kes tegutsevad muusikaga seotud elualadel, kuid ise lavalaudadele ei satu. Seekord räägib Tier Musicus töötav Sandra Perens, mis rolli mängib muusikatööstuses A&R manager.

Foto: Kadri Kalamees

Kui ma ei eksi, pole sinu ametinimetusel A&R manager päris kinnistunud eestikeelset vastet tekkinudki. Mida see töö endast kujutab ja kuidas sa eesti keeles oma positsioonile viitaksid?

See on tõsi, et A&R manager’ile pole veel head eestikeelset vastet. Ajalooliselt on see olnud seotud plaadifirmade tegevusega leida artist (nimetuses olev A) ja artistile lood (nimetuses olev R ehk repertoire), mida esitada. Tänapäeval on see roll veidike muutunud ja jõudnud ka teistesse valdkonna harudesse, nagu muusikakirjastus, kus mina töötan. Minu ülesandeks on leida need kirjutajad, kelle muusikasse ma usun ja kelles näen potentsiaali. Edasi tuleb otsida sellele loomingule väljund ning võimalused kirjutaja oskuste ja talendi arendamiseks kirjutamissessioonide või nt laulukirjutamislaagritega. Lihtsustatult öeldes on minu tööks kanda hoolt selle eest, et olemas on head lood, mida artistid saavad esitada. Eesti keeles võiks mõelda minust kui loomingu toetajast, kes tegeleb igapäeva administreerimisega, et muusika kirjutaja saaks muusikat luua.

Mis eeldusi ja oskusi on selle töö tegemiseks vaja?

Suurim eeldus on kirglik huvi muusika vastu ja tahe töötada selle hüvanguks. Vastasel juhul pole see töö võimalik. Kasuks tuleb ka väga hea suhtlusoskus, sest lisaks artistidele on palju suhtlemist ka nende esindajatega.

Kuidas tunda ära talenti ja kust sa neid õngitsemas käid? Mis kriteeriumidele sa toetud?

Tahaks öelda, et talendi tunneb ära kõhutunde järgi, mis on vaid osaliselt tõsi. See kõhutunne tekib, kui langeb kokku mitu asja: muusika ja selle kirjutamise kvaliteet, lavaline kohalolek (kui tegemist on ka artistiga) ning töökus. Minu põhilised õngitsemiskohad on Spotify, sotsiaalmeedia ja, nii palju kui ma seda kuulan, raadio. Sageli jõuab minuni info uutest lahedatest kirjutajatest ka kolleegidelt teistes ettevõtetes.

Mil määral on sul artistide loomingu suunamisel sõnaõigust? Kuidas see dialoog toimib?

Kuna olen siiski kirjastaja, on minu suunised pigem väiksema kaaluga kui mänedžeri või plaadifirma omad. Saan muidugi kaasa rääkida ja aidata mõtteid veeretada, kuid otsuse, mis suunas kirjutaja oma loominguga liikuda soovib, teeb tema. Sellistel puhkudel on minu ülesandeks vastavalt ümber orienteeruda ja leida loomingulisi väljundeid tema otsuse toetamiseks.

Kui tähtis on sinu töös sotsiaalmeedia? Kui palju trendid üldse su tööd suunavad?

Mul on vedanud, et sotsiaalmeedia on minu jaoks pigem tänuväärne tööriist, mis võimaldab avastada uut muusikat ja artiste. Üks viimane tore leid on nt Yaiks, kes jõudis minu vaatevälja just Instagrami story’de kaudu. Mis puudutab trende, siis need dikteerivad rohkem seda, mis sorti üleskutsed ja briifid minu postkasti jõuavad. Oma kataloogi ülesehitamisel oleme lähtunud pigem sellest, kas muusika kõnetab meid vs. kas see on parajasti trendikas.