In Memoriam: Bruno Tomberg (29. märts 1925 – 25. jaanuar 2021)

25. jaanuaril lahkus meie seast Eesti disainihariduse alusepanija, emeriitprofessor Bruno Tomberg.


25. jaanuaril lahkus meie seast Eesti disainihariduse alusepanija, emeriitprofessor Bruno Tomberg.

Bruno Tomberg. Foto: Renee Altrov

Oma tegevusega on ta mõjutanud paljusid Eesti 20. sajandi disainereid, oma pedagoogilise koolkonnaga meie kunstiharidust laiemalt.

Tomberg sündis Pärnus ja lõpetas 1944. aastal Tallinna 10. Gümnaasiumi. 1945–1950 õppis ta Tallinna Riiklikus Tarbekunsti Instituudis (praegu Eesti Kunstiakadeemia) ja lõpetas selle ruumikujundajana. Viiekümnendail aastail valmisid tema käe all nõukogude ampiiri laadsed tööd (Kremli Georgi saali valge klaver, põllumajandusnäituse Eesti paviljoni sisekujundus Moskvas, Kohtla-Nõmme kultuurimaja interjöör jm). Pärast Stalini surma, vabamate aegade saabudes, lülitus Tomberg oma loominguga rahvusvahelise modernismi konteksti. Ta projekteeris mitmeid moodsaid interjööre (Kuku klubi 1957, Tallinna Moemaja, Hotell Palace, Pärnu sanatoorium). Kuuekümnendail aastail oli ta tegusamaid moodsa disaini propageerijaid ja teoreetikuid.

1969. aastal oli Tomberg üks näitusesarja „Ruum ja vorm” algatajaid. Näitus kujunes eksperimentaalseks platvormiks, kus katsetati eseme ja ruumi omavahelisi suhteid ning loodi otsingulisi keskkondi. Sealsed plastist, tekstiilist ja metallist eksponaadid olid nõukogude kontekstis ulmelised.

45 aastat oma elust, 1949. kuni 1994. aastani, oli Bruno Tomberg seotud õpetamisega Eesti Kunstiakadeemias. Professor Edgar Kuusik märkas kohe suurt annet ja jättis ta kateedri juurde. 1966. aastal pani ta aluse disaini eriala õpetamisele selles kõrgkoolis ning oli 1969–1983 ja 1988–1993 disaini kateedri juhataja.

Kümne aasta jooksul, eeskujusid omamata, nõukogudeaegses infosulus, suutis Tomberg välja töötada ja pulbitsema panna N. Liidus harukordse disaini õppeprogrammi, kuhu õppima soovijate hulk oli suur. Oma võluva natuuri ja laialdaste teadmistega innustas ta üliõpilasi fanaatilisele tööle ning tulemused olid väärilised. Tema õpilastest said tööstusdisainerid ja graafikud, maalijad ja stsenograafid, telesaadete kujundajad ja sisearhitektid. Oma karismaatilise loomuga kujundas ta Nõukogude Eesti tegelikkust eirava omalaadse disainilabori, mille tulemused ilmnesid näiteks 1980. aasta olümpiamängude ajal Tallinna linnapildis ning Pirita purjespordikeskuse välimuses.

Juba nõukogude näruse esemekujunduse ja tootedefitsiidi tingimustes rääkis Tomberg disaineri vastutusest, jätkusuutlikkusest, ületootmisest ning rõhutas korduvalt, et oludest tuleb üle olla ning utoopilise enesekindlusega erialase kompetentsi järjepidevuse eest seista.

2006. aastast alates annab Eesti Disainerite Liit välja disaini aastaauhinda nimetusega Bruno. Siinkohal on tänulikud järgijad familiaarsusega liialdanud – õpilastele oli ta alati Professor, kolleegidele Tomberg.

Bruno Tomberg oli loomult aristokraat. Tema kesklinna kodus oli koha leidnud Ungern-Sternbergide mõisast pärit söögilaud, mille taga sageli kolleegide ja tudengite seltsis erialaküsimusi arutati. Veel viimaseil aastail astusid endised õpilased tema juurest läbi, et möödunut meenutada. Professori mõte oli selge, ent liikumine piiratud. Nüüd saab ta liikuda teispoolsetes dimensioonides, väärikalt ja sirgeselgselt, nagu tal tavaks oli.

Eesti Kunstiakadeemia
Eesti Disainikeskus
Eesti Disainerite Liit
Eesti Kunstnike Liit
Eesti Sisearhitektide Liit
Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum
Kultuuriministeerium

Toeta vastutustundlikku ajakirjandust

Infoajastu ja sotsiaalmeedia levik on toonud endaga kaasa aina kiiremad, lühemad ja emotsioonipõhisemad tekstiformaadid ning sellega seoses ka süvenemisvõime kriisi. Nendest trendidest hoolimata püüab Müürileht hoida enda ümber ja kasvatada ühiskondlikult aktiivseid ja kriitilise mõtlemisvõimega noori autoreid ja lugejaskonda. Toimetuse eesmärk on mõtestada laiemalt kultuuri- ja ühiskonnaelu ning kajastada lisaks nüüdiskultuuris toimuvat. Väljaanne on keskendunud rahulikule, analüüsivale ning otsingulisele ajakirjandusele, mis ühendab endas nii traditsioonilised kui ka uuenduslikud formaadid. Sinu toetuse abil saame laiendada kajastatavate teemade ringi ja avaldada rohkem väärt artikleid.

Toeta Müürilehe väljaandmist:

SAMAL TEEMAL

Kiirkohting: Kai Lobjakas
Kai Lobjakas. Foto: Rene Suurkaev
Kai Lobjakas.
2 min

Kiirkohting: Kai Lobjakas

Detsembris avati Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis uus püsinäitus „Sissejuhatus Eesti disaini”. Selle kuraator Kai Lobjakas räägib, mis tegurid on kohalikku disaini vorminud.
Loov- ja disainiharidus täna ja homme
Kristjan Mändmaa.
6 min

Loov- ja disainiharidus täna ja homme

Uurime, milline on olukord Eesti loov- ja disainihariduses. Kuidas erineb see muust maailmast ning millised on selle tulevikuperspektiivid.
Tulevikus kanname seenenahast mantleid. Intervjuu Stuudioga Aine
Vasakult: Kärt Ojavee, Marie Vinter ja Annika Kaldoja.
7 min

Tulevikus kanname seenenahast mantleid. Intervjuu Stuudioga Aine

Disainiöö raames avati Noblessneri valukojas näitus „Tuleviku materjalid”, mille eestipoolse osa „Materjal I” koostajateks olid disainerid ja Stuudio Aine liikmed Annika Kaldoja, Marie Vinter ja Kärt Ojavee.
Müürileht