Viljandis on kuu algusest saati toimunud eksperimentaalmuusika üritustesari Noisy November, mille järgmisel heli-performance’il 17. novembril astuvad galeriis Supersonicum üles duo Sten Saarits & Sven Sosnitski (SSSS) ning Henri Hütt & Algorütmid.

Henri Hütt, Roland Karlson ja Mihkel Tomberg. Visuaal: Mihkel Tomberg

Noisy November toob käesoleva aasta sügise viiel neljapäeval galeriisse Supersonicum eriilmelisi heliartiste Eestist, Lätist, Leedust, Soomest ja Rootsist. Sari annab kinnitust suhteliselt väikesel geograafilisel territooriumil vohavast mitmekesisusest ning isikupärasusest. Meid ootavad kohtumised põhjamaise obskuursusega, kuid samas ka ülima elurõõmu, absurdihuumori, ekspressiivsuse, tajupiiride testimise, perverssuseni kanduva teatraalsuse ja psühhedeelsete trippidega.

SSSS on helikunstnike duo Tallinnast, kelle koostöö sai alguse 2013. aastal projektiga „SSSSI: TheGreat.wav”, mille mastaapsemat taaslavastust sai sel suvel kuulata Kumu sisehoovis näitusel „Terra Incognita: tuttav lõpmatus”.

Kunstnikud Sten Saarits ja Sven Sosnitski katsetavad heliruumide ja helivormidega, et leida kuulajaid proovile panevaid akustilisi kogemusi. SSSS töötab peamiselt asukohaspetsiifiliste helidega, salvestades kõikvõimalikke foone ja helinähtuseid, et komponeerida uusi helimaastikke läbi erinevate ruumi hõlmavate heliinstallatsioonide.

Üritusel Noisy November vol. 3 esitab duo laivis improviseeritud kompositsiooni, mis sisaldab küll osaliselt helisalvestusi, kuid sedapuhku ka arvuti genereeritud toone, raadiomüra, instrumentaalhelisid ja sünteetilisi helimustreid. Seal kohtab imaginaarset heliruumi, mida võib kujutada kui jäätunud tundramaastikku. Külmas toimuvad igasugused protsessid aeglasemalt, mis annab võimaluse tähelepanelikult jälgida peeneid helitekstuure. Laiv kostub läbi mitme helikanali, mis pakub erinevat helikogemust, sõltuvalt kuulaja asukohast.

Henri Hütt & Algorütmid „Kaamos ja akord”

Algorütmide ehk abstraktsete rütmistruktuuride meistrite Mihkel Tombergi ja Roland Karlsoni erinevatest nägemustest sünnib omanäoline nüansirohke ja vastandeid siduv tervik, kus kohtuvad kõikvõimalike elektroonikastiilide variatsioonid. Algorütmide helikäekirja läbivaks lüliks on aga oma nime vääriliselt keerukad rütmitöötlused, mis pigem vabastavad raamidest, kui aitavad defineerida žanrikuuluvust. Nende elektrooniline improesinemine võib vastavalt valitsevale atmosfäärile olla nii ämbientlik sfäärides hõljumine, kui ka saata nädalavahetuse peoakrobaatikat.

Henri Hütt on (etendus)kunstnik, kes väärtustab loomingulisi hübriidvorme, kuhu kuuluvad nii tehnoloogilise dominandiga etenduskunsti vormid, helietendused, lavastatud näituse kontseptsiooni arendamine ning koostööd erinevate valdkondade kunstnikega. Henri on ka rühmituse MIMproject liige. Algorütmidega on loominguline sära säilinud esimesest silmapilgust.

Kaasaegse kunsti keskus Supersonicum, mis on võtnud suuna helikunsti ja eksperimentaalmuusika arendamisele ja eksponeerimisele, asub Viljandis aadressil Jakobsoni 18 (Koidu Seltsimaja suures hoovis).

Ürituse leiad Facebookis siit.